מצוות הניכוס

אחד הדברים אותם אהבנו לעשות כיהודים בגולה בה גדלתי, היה למנות שמות יהודים מפורסמים. חתני פרסים, דמויות היסטוריות חשובות, מוזיקאים ושחקנים ידועים. "כי הצלחתם - היא הצלחתנו".

 

אני משוכנע בכל לאום יש תופעה כזאת. יוונים, איטלקים, גרמנים. כולם רוצים להרגיש חשובים, בעלי הישגים והשפעה עולמית. מאוד אנושי, בעיניי.

 קשה לי להיפרד מהמשחק הזה גם כיום. אך בגלל עיסוקיי, זה כבר לא מספיק, למנות יהודים מוצלחים. אלה חייבים להיות מוסיקאים, ישראלים. והכי טוב – נגני גיטרה קלאסית שמצליחים בניכר.

אז תתרווחו בכיסא, הינה כמה מהם, ויש כבר לא מעט.

 -------------------------------------------------------------------

 

אדם דל מונטה

אדם דל מונטהדל מונטה, יליד 1966, נולד בישראל, בשם אדם קופלר. הוריו, חנה ודינו קופלר, זוג אמנים היפים לקחו את אדם כשעוד היה תינוק ונדדו איתו ברחבי אירופה, לבסוף התיישבו בגרנדה בעקבות אהבתם למשורר גרסיה לורקה.

מתוך הכתבה של ידעות אחרונות: "דל מונטה גדל עם ילדי הצוענים וינק את שפת המוזיקה שלהם. השכנים במערה הסמוכה היו הגיטריסטים המפורסמים האחים הביצ'ואלה, ובגיל חמש בנה דיאז, בונה הגיטרות המפורסם, גיטרה קטנה שתתאים למידותיו של הפעוט. בערבים הסתובב עם ילדי הצוענים ב'טבלאוס', מועדוני הפלמנקו והתיירים, שנשבו בקסמו של הצועני הבלונדיני עם העיניים הכחולות, נתנו לו טיפים שמנים. כשגדל למד אצל מורים מפורסמים כמו פאקו קורטס וחרדדו נונייז. בישראל הספיק ללמוד את שנות התיכון בבית הספר לאומנוית "תלמה ילין", ובהמשך הוא נדד לגרמניה ואנגליה יחד עם הוריו, שם למד באקדמיה למוזיקה וליטש את נגינתו".

המוסיקה של דל מונטה מבוססת פלמנקו, אך היא אקלקטית. מעורבים בה סגנון של גיטרה קלאסית, ג'ז, אפרו-קובני. ואדם נחשב מהמובילים בתחום. מאחוריו שלושה דיסקים שעשו בז בקהילת הנגנים בעולם, והמון הופעות. הוא הופיע בהפקת אופרה נודעת, כתב יצירה לרביעיית נגני גיטרה קלאסית הנודעת של לוס אנג'לס, ניגן בפסקול של סרטים הוליוודיים מפורסמים. אחרי נדודים והופעות רבות, אדם דל מונטה התיישב בארצות הברית. שם מופיע, מלמד במוסדות יוקרתיים.

 

 

 טלי רוט

טלי רוטטלי רוט, תלמידתו של פרופסור ירושלמי, היא נציגתנו הבכירה Of  MusicJuilliard  School. וזה מה שנכתב עליה באתר הרשמי של ג'וליארד:

הגיטריסטית הישראלית טלי רוט היא ראש תכנית הגיטרות ב- Juilliard Pre-College משנת 2005 ופסטיבל נרניה באיטליה מאז 2012. רוט הובילה את N.Y.U. מחלקת גיטרה בשנים 2008-11 והייתה עמית עוזר הוראה בפסטיבל המוזיקה של אספן. רוט קיבלה פרס הצטיינות בהוראה מקרנגי הול. מאז הופעת הבכורה שלה בקרנגי הול, הופיעה רוט כסולנית ברחבי ארה"ב, קנדה, אירופה, אמריקה הלטינית, יפן וישראל, והופיעה במקומות כמו קרנגי הול ואליס טולי הול עם הכנר מידורי; Alvin Ailey American Dance Theatre עם דאגלס דאן ורקדנים בפסטיבל nd Street Y Harkness Dance92; רוז הול, הבית של הג'אז בלינקולן סנטר; מרכז קאראמור עם המנצח ג'ובאני רג'ולי; אולם הנרי קראון תל אביב; ורבים אחרים. היא הופיעה בהפקה המוזיקלית אוף ברודווי של האודיסיאה של דרק וולקוט; בפסקול לסרטו של וודי אלן מ-2010, You Will Meet a Tall Dark Stranger; ועל פי הזמנה לאו"ם בוושינגטון לנכבדים כמו ראש ממשלת ישראל לשעבר שמעון פרס וראש הממשלה אהוד ברק, והגנרל קולין פאוול. רוט היא בוגרת אקדמיית רובין בירושלים, שם קיבלה את התואר הראשון, ובית הספר ג'וליארד, שם קיבלה את התואר השני. ה-DVD שלה עם חלילנית הגראמי, קרול ווינצ'ק, שוחרר על ידי הלייבל Cinevu.

 

 דניאל בולשוי

דניאל בולשוי 01את הופעתו המרשימה של  דניאל בולשוי  שמעתי באולם על שם פליציה בלומנטל  במסגרת פסטיבל גיטרה.

הינה מהריאיון איתו מלפני 11 שנים של העיתונאי יוסי שיפמן:

דניאל בולשוי נולד ברוסיה וכשהיה בן שלוש עלה עם משפחתו לארץ. הוא למד בישראל והתחנך בבית הספר התיכון למדעים ולאמנויות בירושלים. לאחר שהפסנתר לא ריגש אותו הוא נתקל בגיטרה, התאהב בצליל והתמקד בו. לקראת סוף התיכון הגיע לקנדה עם ההורים, ומאז הוא שם.
 
מהר מאוד מצא לעצמו מורה לגיטרה היו לו מורים באוטווה ואחר כך בטורונטו. המורה הבא היה ריקרדו איזנאולה, "זה היה האיש שעיצב את דרכי ואת הכיוונים המוזיקליים שלי. ארבע שנים למדתי בהדרכתו ושימשתי עוזר הוראה שלו באוניברסיטת דנוור בקולורדו. את תואר הדוקטור עשיתי באוניברסיטת אינדיאנה, (שלה אחת המחלקות הנחשבות ביותר למוזיקה בארצות הברית) ובתום הלימודים התחלתי להורות בטורונטו. למעשה מיד מאז התחלתי לחפש כיוונים חדשים לא רק רסיטלים ונגינת סולו עם תזמורת..."   

"לצד המוזיקה הקלאסית יש מקום נרחב למוזיקה של מדינות אחרות ביבשת אמריקה. בישראל הופעתי לפני שנתיים לאחרונה. היה לי רסיטל במרכז פליציה בלומנטל בתל אביב. הפריצה שלי אל מחוץ למסגרות הרגילות החלה עם הופעות בקונצרטים מוזיקה קאמרית עם כלים אחרים. זו היתה יציאה משמעותית".

 

ליאת כהן

ליאת כהן

 

ליאת כהן , נולדה בתל-אביב ב1971. מתוך האתר הרשמי שלה:

"הגיטרה של ליאת כהן היא למוסיקה כפעמות הלב לחיים"  כך תיאר מבקרו של העתון הצרפתי הנודע "לה מונד" את נגינתה של מי שזכתה בתקשורת לתואר "נסיכת הגיטרה הקלאסית". ליאת כהן נחשבת לאמנית מובילה בתחיית תרבות הגיטרה הקלאסית וביצירות עכשוויות. נגינתה רגישה, חושנית, עתירת המצאות ווירטואוזית. רשימת הפרסים הרבים בהם זכתה כוללת בפרס הראשון בתחרות הקונסרבטוריון בפריז, פרסי הצטיינות של הסקולה קנטורום, של אֶקוֹל נורמל. פרסים בתחרויות בינלאומיות ברומא, בפריז ובתל-אביב ובכלל אלה היתה לנגנית הגיטרה הראשונה שזכתה בפרס נדיה בּוּלַאנזֶ'ה.

מגזין Guitarist הצרפתי כינה אותה אחת הגיטריסטות החשובות בעולם כיום, ומגזין Guitare כינה אותה "וירטואוזית של צליל החלטיות העדינה".

 

 

טל הורביץ

טל הורביץפעם, אביו של פעם, אביו של טל  לקח אותו להופעת להקת DEEP PURPLE. זה גרם לו להתחיל לנגן גיטרה חשמלית. ואז החבר שלו הציע לו ללכת לקונצרט של  אנליו דזידריו Aniello Desiderio ...

וזה היום מתוך האתר "טונבס":

"מר הורביץ הוא בעל תואר ראשון ותואר שני במוזיקה, שהושג תוך כדי לימודים אצל כמה מהפדגוגים המפורסמים בעולם, תחילה בישראל אצל יוסף אורשלמי ולאחר מכן באירופה אצל Costas Cotsiolis, Marco Tamayo, Carlo Marchione .

מר הורביץ, שגדל מוקף בכל מיני סוגי מוזיקה, תמיד ביקש להעלות את הגיטרה הקלאסית. בשל המוניטין שלו בשל שליטה טכנית ובהירות אמנותית הוא הצליח לעשות בדיוק את זה; מושך קהל בכל העולם עם הפרשנויות המרשימות שלו. הדחף המתמיד של מר הורביץ להתקדמות הוביל לקריירת ביצועים נרחבת ברחבי אירופה, צפון אמריקה, דרום אמריקה והמזרח הרחוק. במהלכו הופיע בין היתר בבית המוזיקה של מוסקבה, ב-Grosser Saal של מוצרטאום, באולם ג'ורדן בבוסטון וב-Sala de Espectáculos. הוא ניגן בפסטיבלים ברחבי העולם כולל בפסטיבל Hispanoamerica de guitarra (מקסיקו), פסטיבל הגיטרות של פטרר (ספרד), הפורום גיטרה וינה (אוסטריה), פסטיבל האמנות לגיטרה (בלגרד), פסטיבל הגיטרה הבינלאומי J.K Mertz ( סלובקיה) ופסטיבל הגיטרות של Essonne (צרפת). הוא הופיע עם תזמורות כמו התזמורת הסימפונית הרוסית החדשה והקאמרטה זלצבורג.

בנוסף, מר הורביץ זכה בפרסים הן כמבצע והן כמלחין בתחרויות בינלאומיות רבות, כולל תחרות הגיטרות הבינלאומית של סינאיה, רומניה, תחרות הגיטרה הבינלאומית של תאילנד, תחרות הגיטרות הבינלאומית של נקסוס, הקונקורסו הבינלאומי של גיטרה, קוליאקן, הגיטרה הבינלאומית של Sernancelhe. תחרות, פורטוגל, הבינלאומית Gitarrenwettbewerb Nürtingen, גרמניה, תחרות הגיטרות הבינלאומית Norba Caesarina, Caceres, ספרד, תחרות הגיטרה הבינלאומית באסיה, ותחרות הרכב הגיטרה של בוסטון לסונטת הגיטרה שלו.

 

 דוד בוליס

 

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


אין עדיין תגובות למאמר - “מצוות הניכוס”

הוסיפו תגובה

In reply to Some User

מוצרים נבחרים