"I have a Dream"

le0GL2paR4KE60C1SwuAuw  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

כן, אנחנו בגאווה ובביטחון יכולים לומר שהכלי בו אנו מנגנים שייך למשפחת הכלים של התחום הקלאסי. לא רק, אבל בהחלט גם. אולם, רק לעתים רחוקות מתקיים רסיטל נגן גיטרה קלאסית באולמות כמו קרנגי הול (לא רק בגלל הדימוי, אלא גם בגלל הצליל האינטימי שלה ), אך זהו, אנחנו שם.

קרא עוד...

Strange Things

strange  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

 

 

דברים מוזרים

איך אנחנו מבינים שהגיטרה הקלאסית התחילה כ"underdog"? שהיא הייתה צריכה להיאבק על הכרתה ככלי שווה בין שווים? אפשר ללמוד את זה מה מושגים הזרים שחדרו לעולמה.

 

קרא עוד...

כמיהה

des_2  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

"...לגבי הדור הצעיר... הם חייבים לאהוב את מה שהם עושים... להקריב כל קורבן לשם כך...אף אם לא תהיה לך קרירה אמיתית - בוודאות המוזיקה תחזיר לך את כל מה שנתת לה."

קרא עוד...

תשמישי קדושה

_קדושה  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

היושב במרומים יודע: אני לא בן אדם דתי. ובכל זאת, יש ברשותי דברים שאני לא נפרד מהם, וזאת למרות השנים הרבות שהם איתי.
חוברות ויצירות שהפכו לחלק ממני, ממה שאני עוסק בו. תשמישי קדושה עבורי.

קרא עוד...

ציפורניים, האקסיומות והמדריך

axiom-icon-filled-256  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

fr tarrega

תקופה מסוימת ניגן פרנסיסקו טרגה בגיטרה תוך שהוא השתמש בציפורניים. עם הזמן הוא פחות ופחות אהב את הצליל שהן הפיקו. הוא החליט לקצר אותן, עוד ועוד, עד שנפטר מהם לחלוטין. 

קרא עוד...

שיפצורים" מכה שנית"

images  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

איך קורה שהצטערתם על כך  שדבר כלשהו שלא קיים, ופתאום ראיתם אותו? או  שבמקרה ראיתם משהו שלא הייתם מודעים לקיומו, ואז הבנתם שאתם חייבים אותו?

התשובה היא - ALIEXPRESS.

קרא עוד...

גיטרות קונספט, או אב-טיפוס 2

PlanOrchestre_selmer  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

כפי שבאך, שחיי כבר עמוק בתוך התקופה הקלאסית, סיכם בצורה כה משכנעת את אומנות תקופת הברוק, כך גן אנטוניו דה טורס איגד וגיבש את הרעיונות שכבר נולדו לפניו לבניית גיטרה קלאסית. או ספרדית, אם תרצו.

קרא עוד...

אב טיפוס

Pikasso-Guitar-Chinery-Credit-Brian-Pickell1400x1050  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

עולם המוזיקה הקלאסית הוא עולם שמרני. מאוד. זה נוגע בטקסיות, בקודים של ליבוש, נורמות סגנוניות של נגינה, שמשתנות אבל לאט. כך גם בכלי נגינה.

קרא עוד...

גיטרה, מוזיקה, ערכים אבסולוטיים

changes  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

 

כשג'והן וויליאמס, שהוכתר כנסיך הגיטרה הקלאסית על ידי המלך, אנדרס סגוביה, הוציא בשנת 1971 תקליט בשם Changes, ברומזו על תוכנו של התקליט, אנשי עולם הגיטרה הרימו גבה.

 

קרא עוד...

מפי המלכים, בקצב הרומבה

Gipsy_Kings  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

באמצע היום, בעבודה, קיבלתי סרטון ממרסלו. בהפסקה פתחתי. רואה שם שני אנשים מלווים את עצמם בגיטרות ושרים בספרדית בקצב הרומבה נעימה שנשמעה לי מוכרת משהו.

קרא עוד...

הקדושים והמקוללים

  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

הגעתי לישראל בהיותי בן 17, ותוך ימים הגעתי לקיבוץ עין שמר. חצי שנה של גן עדן. עבדתי לידם בפלחה, מטעים, לול ומפעל הגומי. עבדתי לידם ולא איתם, כי כל אחד מהם היה יעיל פי 10 ממני בעבודה.  אנשים חרוצים, מדברים במשורה. גברים חסונים ונשים מטופחות.

קרא עוד...

מזמזם, אבל לא מאושר

  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

ימי הזום העליזים. "ימי הזום-זום." שוב אני והקולגות שלי מוצאים את עצמנו בפורמט הנלוז הזה. מי היה מאמין שכך נלמד מוזיקה? נהפוך לאפליקציה?

קרא עוד...

מצוות הניכוס

israelis  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

אחד הדברים אותם אהבנו לעשות כיהודים בגולה בה גדלתי, היה למנות שמות יהודים מפורסמים. חתני פרסים, דמויות היסטוריות חשובות, מוזיקאים ושחקנים ידועים. "כי הצלחתם - היא הצלחתנו".

קרא עוד...

פחד

freud  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

זיגמונד פרויד אמר שכל בן אדם נולד עם תעצומות הנפש בגודל מסוים. יש שמסוגלים להתמודד עם אתגרים גדולים ורבים, ויש שנשברים מיד בהיתקלות בבעיה קטנה. כך גם לגבי פחדים, עומס פיזי וכדומה. ועל פי פרויד - זה מולד.

קרא עוד...

פרק שלישי- JOSEP URSHALMI

  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

בפרקים הקודמים: התל-אביבי והנשוי הטרי יוסי ירושלמי מקבל הזמנה ממורה בעל שם עולמי לנסוע לספרד וללמוד אצלו.

קרא עוד...

פרופסור ירושלמי, ראיון בלעדי

54146_123709877693011_336749_o1  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

אני מניח שבמהלך חייו, כל אחד מאיתנו פגש אנשים שהשפיעו עלין באופן דרמטי. אני מתכוון לאלה שהשפיעו לטובה, כמובן. לפעמים הם נקלעים לדרכינו רק לרגע קט, ולפעמים לתמיד הופכים לחלק מחיינו. ואם במקרה פשפשתם בזיכרון ולא מצאתם אחד שכזה - ההפסד הוא שלכם.

קרא עוד...

ל פ ס ו ס

lapsus  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

ל פ ס ו ס,על-פי ההגדרה במילון: שגיאה בהקראת טקסט. וכמו במלים, גם במוזיקה יש שגיאות בהקראת טקסט. נדבר על אחד מהמקרים האלה, ועוד.

קרא עוד...

N i t s u g a

images_4  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

בעולם, בשלהי חייו, לא התייחסו לבוהק הזוהר של הכישרון שלו. והיו סיבות לכך. יותר נכון סיבה.

קרא עוד...

טיפים - פעם נוספת

download_1  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

פעמיים יצא לי להשתתף בסדנאות למורים בהנחייתו של פרופסור יוסי ירושלמי, שם הוא פרס לפנינו את משנתו בהוראת גיטרה קלאסית. בל נשכח שיוסי הוא בעל שם עולמי, ובפרט בתחום פתרון בעיות טכניות הקשורות החזקת גוף, ידיים, פתרון לכאבים ודלקות. מאמריו בנושאים אלו פורסמו לא אחת בחו"ל.

קרא עוד...

D i s c l a m e r

big-guitar-ensemble_1_orig  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

למרות מספר רב של עיבודים שכתבתי להרכבי גיטרה שונים, וביניהם להרכבי גיטרה גדולים, אני לא "מת" על הפורמט.כן, כתבתי מדואו גיטרות, טריו, קוורטט. ועד לעשרות משתתפים. גם להרכבים שהגיטרה היא אחת המשתתפים ולא הרוב. סוג זה דווקא אני מעריך.

קרא עוד...

באך, פרליוד ללאוטה, האמנם?

bach_autograph  המדור של דוד בוליס - אז מה תמצאו כאן?  דברים על גיטרה, על מה שמסתתר בתוך הגוף שלה, על אנשים שבונים אותה, שמנגנים בה, שכותבים עבורה. על האתגרים שהיא מציבה לפנינו.  ועלינו, אוהביה. אלה  שלא יכולים בלעדה.

בצעירותי, כשניגנתי את הפוגה של באך, לה מינור בטרנסקריפציה של סגוביה, קוסטין קלנליס אמר לי: "למה אתה מנגן את העיבוד? נגנן את המקור".

קרא עוד...

מוצרים נבחרים