"זכרונות, אבל לא מאלהמברה"

טרמולו.

אחת הטכניקות האהובות על נגני הגיטרה. צורת נגינה שבאה לתת המשכיות לצליל הדועך של גיטרה ולחקות את נגינת כלי פריטה כמו מנדולינה. יש כמה סודות לטכניקה הזאת, אך אחרי שמפצחים אותה היא מענגת ביותר.

יש לקחת בחשבון שבעת נגינת טרמולו צריך לשמור על שוויוניות עוצמת הפריטה של האצבעות השונות כמו גם על שוויוניות הקצב ביניהם. (טיפ: לתרגל טרמולו כאשר המהלך מתחיל מקדמה של שלושת האצבעות a,m,iומובילות אל תוך פריטת האגודל. מי שלא הבין ורוצה עוד הסברים-לשלוח שאלות).

רק כאשר הטרמולו זורם כמו מים, והנגינה גמישה, שמאפשרת קרשנדו או דימינואנדו, כמו שכנרים או נשפנים עושים בכלי הנגינה שלהם כשהם מושכים צליל ערוך- הגענו לנחלה המבוקשת.

אך מפתיע לגלות שאין כל-כך הרבה יצירות שבהן נעשה שימוש בטכניקה הזאת לתלמידים בראשית דרכם. המיועדות לתלמידי שנה ג'-ד'. ועוד פחות יצירות יפות מהסוג הזה.

אני רוצה להמליץ על שתי יצירות לשם כך, לאלה שעדיין לא מכירים אותן. שתיהן לא קשות במיוחד, לא מעסיקות את הנגן בפעולות יד שמאל בעת שעסוקים בהשתלטות על הטרמולו.

 

feste larianeהראשונה היא Feste Lariane, היצירה של המלחין האיטלקי Luigi Mozzani, בן דורו של טארגה. היצירה החביבה הזאת הוצגה לראשונה בפסטיבל/תחרות שהתקיים באיטליה בשנת 1906 תחת שם סרנטה.

היא זכתה במקום הראשון ומדליה, והפכה ללהיט עולמי ובכך הביאה פרסום רב למלחין שלה. בהפצה הנרחבת שלה כבר הופיע שמה הנוכחי, כאשר פרושה זה חגיגה באגם קומו (FESTE כמו FIESTA, LARIO השם הלטיני של האגם).

היצירה כתובה בסגנון של נושא ושתי וריאציות. נעימה איטלקית חביבה. שוב, לא קשה במיוחד ומאוד מומלצת לראשית לימוד הטכניקה הזאת.

 

 

 

 

 

חלומות

בזיכרונות שלי ישנה עוד יצירה, מאוד לא מוכרת בארץ, אותה ניגנתי כשאני הייתי בשנה השלישית בגיטרה. המאפיין של היצירה הזאת שהיא מאוד מלודית ונגישה מבחינה טכנית לתלמידי גיטרה בשנה שלישית – רביעית. שם היצירה הוא "חלומות מתוקים" או Sweet Dreams, למרות שהשם של היצירה לרוב מופיע בשפה הרוסית.

גם המלחין של היצירה לא כל-כך ידוע בארץ: א. איבנוב-קראמסקוי. בכלל, ישנו רפרטואר "שנחשב" בין המורים לגיטרה בארץ, בעיקר לצורך הגשת תלמידים לתחרויות. זה טבעי למדיי, בהתחשב לעובדה שהמורים מכירים אחד את השני וחלקם למדו אצל אותו מורה ונחשפו או לא נחשפו לאותן היצירות.

 

אני מצרף את תמונת הפתיחה של היצירה לצורך זיהוי קל שלה.

 

תיהנו.

דוד בוליס

קונסרבטוריון רחובות

 

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


אין עדיין תגובות למאמר - “"זכרונות, אבל לא מאלהמברה"”

הוסיפו תגובה

In reply to Some User

מוצרים נבחרים