נושא והרבה וריאציות

ג'וליאן ברים אמר שלדעתו הוריאציות של סור על נושא מתוך "חליל הקסם" של מוצרט היא היצירה הבולטת והאהובה ביותר של המלחין. קשה לחלוק על כך.

264x264 breamמוסיקאים בכל הרמות, תלמידים, סטודנטים ואמנים בעלי שם-כולם מכניסים את היצירה המקסימה הזאת לרפרטואר שלהם. יש בה את הרב גוניות המאפיינת של וריאציות, ואת יד האומן שה היטיבה לעשות את זה, במוטיבים המקסימים, בהרמוניה ובמרקמים המעניינים.

לפני מספר שנים התגלגל לידיי עותק של היצירה הזאת דף הקדמה שנראה כדף מתוך חוברת תווים עתיקה. הכתב של אותו הדף סיקרן אותי מעוד, ומפני ש היה כתוב באנגלית, תרגמתי אותו ללא בעיות מיחדות

 

variations score page 0001"אופוס 9

הנעימה החביבה

"או, הרמוניה האהובה"

מתוך האופרה של מוצרט

חליל הקסם

מעובד

עם מבוא ווריאציות

לגיטרה

כפי שבוצע על-ידי המלחין

בקונצרטים בפני בני אצולה

מוקדש לאחיו

על-ידי פ. סור"

העיון בתווים עצמם דורש פיענוח משהו, אך הסקרנות גוברת על הקושי. התחושה של האותנטיות, שאתה קורא מתוך התווים שהודפסו בתקופתו של המלחין, כנראה לפי הוראותיו ולפי כללי עריכת התווים של...לא יודע. לי זה עושה את זה.

אני הכרתי את היצירה כשהייתי נער, והיא נכנסה לי מאז עמוק לזיכרון המוסיקאלי שלי. זכרתי את צליליה היטב, ולכן הייתי מאוד מופתע לשמוע שינויים ששמעתי בביצועים של נגנים שונים במהלך השנים. אני לא אומר שמה שאני הכרתי לראשונה היה הנוסח הנכון, אבל התהיות והשאלות לגבי אופן הביצוע של היצירה המופלאה הזאת לא נתנו מנוח.

Fernando Sor

800px Sor Mozart2

החטא הקדמון החל כבר בשנת הפרסום הראשון של הווריאציות אשר הודפס בלונדון, ושדף הפתחה מובא למעלה. באותה השנה בן תקופתו של סור, ז'ן אנטואן מסונייה, שהיה גיטריסט מלחין ובעקר מוציא לאור של חומר מוסיקלי, הוציא לאור גרסה שונה של הווריאציות. באותה ההוצאה נעלמו חלקים שלמים לאומת ההוצאה הראשונה. כמו, למשל, שינויי בתווים והיעדר חלקים מסוימים. מה ההסבר לכך? התקופה הייתה תקופת ה"בום" של הגיטרה – גיטרומניה, נושא שעסקתי בו לעומק במדור הזה. וככל הנראה מסונייה החליט על השינויים האלה בגלל שיקולים מסחריים. אני מניח שסור ומסונייה היו בקשר ודנו בנושא. גם כי, כאמור, היו בני אותו הדור, ולו רק בגלל זה שסור היה אמור לקבל תמלוגים מהמו"ל. ונראה שהמו"ל שכנע, או הכריח את המלחין לאשר הדפסה של גרסה ערוכה ומצומצמת של הצרירה כדי שתהיה נגישה לקהל כמה שיותר רחב. שוב, אזכיר שבאותה התקופה בפריז הגיטרה היתה בשיא האופנה, ונגנים בכל הרמות רכשו תווים לגיטרה. כך או כך, על פי ויקיפדיה, כמה שנים מאוחר יותר מסונייה מוציא לאור את הגרסה המלאה והמקורית של הוריאציות של סור.

אבל זה היה מאחר מדיי, רק הכניס בלבול ותהיות. מניח שאנשים שנחשפו אז לביצוע זה או אחר היו מבולבלים בבחירה. ואולי גם הבינו שזה לא ספר תורה ושאפשר לשנות פה ושם. וכך הגענו למה שהגענו.

אני אראה לכם כמה דוגמאות של השינויים שנעשו לאומת המקור, שינויים שמופיעים ברוב הביצועים של היצירה הזאת ששמעתי.

1 נושא

בחלק הזה חסר סימון לגאטו למיתר השני. הביצוע תוך שימוש בלגאטו הזה מקובל ברוב הביצועים ששמעתי. ומפני שבהוצאה המקורית הזאת כן מופיעים סימני לגאטו פה ושם – או סור השאיר את ההחלטה לנו, או שחשב אחרת, או שאני מפספס משהו.

 Inkedvariations score 1

במקום הזה פשוט חסרים תווים. משוכנע שאלה טעויות דפוס טיפוסיות.

 

 

 

 

ואר1

variations score 11הלגאטו פעם מופיע ופעם לא- פרשנות או שוב פספוס בדפוס

.

 

 

ואר 3 

Inkedvariations score 3יש לשים לב ולהתיחס לחלוקת הקולות, ולנגן בהתאם לכך. בהוצאות אחרות

הנושא נזנח ומפושט עד מאוד.

 

 

ואר 4

Inkedvariations score 4במקור – מי, סול, מי. אגב, כך אני מכיר את זה. והפוך בהוצאה מאוחרת.

שוב לגאטו חסר בשימוש במיתר פתוח כמקובל היום? לא ברור.

 

 

 

 

Inkedvariations score 5ואר 5

במקור הזה אין דיאז כפול לתו פה, כמו בהוצאות המאוחרות ,דיאז כפול במקום הזה יותר 

מוצלח לטעמי. 

 

Inkedvariations score 5 2חלק שני של הוריאציה. במקרה הראשון מקובל היום דיאז כפול לתו פה. בעקר בגלל ההמשך.

ובסוף השורה - תבדקו את התוים שיש לכם. יש כל מיני פתרונות לסוף התיבה הזאת. צריך לציין שסול דיאז - הצליל הלפני האחרון בקול הגבוה זקוק לנקודה שכנראה נעלמה עם הזמן. 

 

פינאלה

Inkedvariations score coda2

כאן שני צלילים כנראה לא נכתבו נכון לאומת ההמשך. או שלא?

 

 

 

Inkedvariations score coda finaleבמרוץ השנים התוספו צלילים רבים לאקורדים של הסיום.

 

 

וכאמור, יש הוצאות שאין בהן מבוא, יש כאלה שאין בהן פינלה.

וכנראה שיש עוד.

תנברו, תבררו, תבערו.

דוד בוליס

פברואר 2023


אין עדיין תגובות למאמר - “נושא והרבה וריאציות”

הוסיפו תגובה

In reply to Some User

מוצרים נבחרים