לעשות מוזיקה

Neuratron-PhotoScore-NotateMe-Ultimate-2020-Direct-Link-Download-Softprober.com_-768x421 לעשות מוזיקה

אנחנו חיים בתקופה מדהימה. זאת דעתי, לפחות. המידע, העדויות המצולמות והכתובות, הן ממש כאן, תחת אצבעותינו. המפתחות לארכיון הבלתי נדלה הזה הם המקלדת והעכבר.

קחו. רק תגלו עניין ורצון ללמוד.

אך לא רק זה. העולם המופלא הזה שנגלה לנו מציע לנו צעצועים שהם חלומות בהתגשמותם. כתיבת יצירה, הכנת עיבוד, הקלטת קטעי מוזיקה מקצועיים, הדפסה באיכות שלא תבייש את הוצאת "שירמר". כל זה ניתן לעשות היום בבית. ידע וכמה כלים שמחוברים (אפילו זה כבר בלי חוטים) אל מחשבכם, ו – ! MAGIC.

אני משוכנע שאנחנו, המוזיקאים, מועסקים על ידי התחום שלנו במגוון דרכים. פה ושם נעשה עיבוד לגיטרה של יצירה זו או אחרת שנכתבה לכלי שונה, או נעשה עיבוד להרכב. או אפילו נחטא בהלחנה, יצירה או שיר. גם חוברת הדרכה עם תרגילים שלדעתנו ממש חובה שהתלמידים יתרגלו. ולמי שהוא או היא בני זמנינו ורוצה לעשות את כל זה -  זו ממש חגיגה.

אני רוצה לסקור כמה דברים קסומים שהופכים את חיינו, המוזיקאים, לחגיגה של ממש.

ממה להתחיל?

אה, אני יודע!

בואו נתחיל לאט, מתוך עולמו של נגן. קורה לפעמים שנוצר צורך לנגן קטע מוסיקלי שדורש ליווי. ולס של א.-קראמסקוי, גיטרה ופסנתר. "מבוא ופנדנגו", בוקריני, גיטרה וצ'מבלו. או אפילו "קונצ'רטו דה ארנחואז" בליווי תזמורת. השכרת מלווה זה עיסוק יקר.

מסתבר שבעולם הקיברנטי נשמרים המון יצירות מוסיקאליות שניתן להשתמש בהן לצרכים המדוברים. אבל, זה לא קטעי מוזיקה רגילים, mp3, wav. אלה קבצים מסוג MIDI. שמם בדרך כלל נראה כמו, למשל maria.mid קובץ מסוג זה הוא קובץ שנערך על ידי מישהו, כאילו נרשם בעזרת אפליקציה במחשב. לכן גם אם תשמעו אותו, אין ספק שהוא יישמע לכם רובוטי. לאומת זאת היתרונות שלו הם רבים מחסרונותיו.

1.     cakewalkניתן לנגן אותו בכל מהירות, בכל עוצמה

2.     ניתן לסמן חלקים לצורך חזרה על מקומות מסוימים, שוב ושוב, לצורך למידה ותרגול

3.     ניתן לעשות טרנספוזיציה כדי להתאים לכלי

4.     ניתן לשנות את הכלי שמנגן את התפקיד. ממש. נגיד, במקום פסנתר-נבל.

הדבר הזה איפשר לי, למשל, להכין בבית את הפנדנגו של בוקריני, ולתלמיד שלי את הפרק הראשון של הקונצ'רטו דה ארנחואז, ורק במופע לשכור מלווה. וגם באכיינס ברזילרס מס' 5, וגם אינטרלוד של איבר.

אני זוכר איך בצעירותי חבריי נגני הג'ז חיפשו תקליטים ששמם minus one. אלה היו תקליטים בהם הוקלטו ליווים של קטעי ג'ז מפורסמים, הלא הם ה"סטנדרטים". וכך אז התאפשר לתרגל אלתור בליווי הרכב מוקלט. והיו מעתיקים את אותם התקליטים לקלטות, שלא שמרו על כיוון... ובכן, לא יותר.

 ?

 Neuratron PhotoScore NotateMe Ultimate 2020 Direct Link Download Softprober.com 768x421עכשיו נגיד שאתם לא מוצאים כזה קובץ. יש לכם רק את התווים. במקרה שכזה ישנן תוכנות שיודעות לסרוק את התוים ולהפוך את התוצאה לאותם קבצי ה"מידי" המדוברים. זאת אומרת: סורקים יצירה ושומעים את התוצאה. מגניב, לא? עשיתי את זה לתפקיד ליווי בקטע לפסנתר וגיטרה.

אזהרה: לעתים יש צורך לערוך ולתקן את תוצאות הסריקה, בעקר כשסורקים מתווים באיכות לא מעולה. נכון, צריך קצת ידע והיעדר טכנופוביה.

כתב יד לדפוסויותר מזה. נגיד, אתם רוצים לקחת יצירה לפסנתר, ולעשות לה עיבוד לגיטרה. דמיינו שאתם לוקחים את התווים של היצירה, הופכים אותם לניתנים לעריכה במחשב. ואז אין הגבלות. טרנספוזיציה, מחיקה או הוספת תוים. או חלוקה לכמה תפקידים במקרה של עיבוד לכמה כלים. ותוך כדי גם לשמוע באופן מידי איך הכל נשמע. במהירויות שונות. בכלים שונים. כן, כן. אפשר לשנות ולהאזין. אך גם אם תרצו להפוך את התוים שרשמתם בכתב ידכם, ולהפוך לחומר מודפס, ערוך בתוים עם פונט סטנדרטי, גם את זה התוכנה תדע לעשות.

https://youtu.be/75eZA3C7ZgE

נכון קסם?

בכתבת ההמשך נפרט קצת יותר, ועוד ממיני.

דוד בוליס

ספטמבר 2022

 


אין עדיין תגובות למאמר - “לעשות מוזיקה”

הוסיפו תגובה

In reply to Some User

מוצרים נבחרים