טיפים - פעם ראשונה!

כמה אנחנו זקוקים לסודות הקטנים האלה שעושים את חיינו למאושרים יותר. מאחוריהם-נסיון, לפעמים, של דורות של נגינה ומחשבה. מדי פעם נביא לכם, הקוראים, לקט טיפים שלחלקיכם ודאי, יעזרו מייד, או, לפחות יגרמו לחשוב על דברים שמעולם לא חשבו.

ראסלוראשון מחלק הטיפים הוא דוד ראסל, כיום מהדמויות הבולטות בעולם בתחום הביצוע בגיטרה.  מפתיע, אך אחת העיצות של דוד ראסל היא להתאים איצבוע בחלקים של קישוטים, טרילים וכו' כך שיבוצעו באצבעות החזקות 1 ו-2, ולא ב-3, 4 כפי שעשוי להופיע בתוים. וכך לשפר את היכולת לבצע אותם. שוב, מדובר בדוד ראסל , נגן שיכול לבצע הכל, עם כל אצבע (בלשון ציורית, כמובן).כשלמישהו היו בעיות כיוון באיזורים שמעל הפסק ה-12, הציע לו דוד ראסל להסוות את חוסר הכיוון הזה בוויבראטו, כפי שנגני כלי הקשת עושים כל הזמן. 

מספרים שבאחת הסדנאות שדויד ראסל נתן בשנת 1993, אחד המשתתפים שניגן לפניו והתקשה בזרימת הנגינה בגלל איזשהו תו מסוים. "פשוט אל תנגן אותו", אמר דוד, "אף אחד לא ישים לב"(?)

את הגליסנדו דוד ממליץ לעשות עם החלק הרך יותר של האצבע המחליקה ולא עם החלק המחוספס על קצה האצבע, זה שהתקשה במהלך האימונים. לצורך כך הוא מציע להשעין את האצבע קצת יותר שטוח בעת ההחלקה.

finger names

ראסל מספר שאת האימונים הוא מחלק לכמה חלקים ולעתים מכוון לעצמו סטופר כדי לשמור על חלוקת זמן. אחרת הוא מוצא את עצמו מתאמן רוב הזמן על היצירה שהוא אוהב יותר. ישנם חלקי אימון שנועדו באופן בלעדי לכושר: תרגילים לחיזוק אצבעות, ידיים.

לצורך זכירה בעל-פה, דוד ראסל ממליץ את הטריק הבא: ללמוד בעל פה מן הסוף להתחלה. רעיון חכם, אם תחשבו. תמיד אנחנו נתקעים כי שוכחים את המהלך הבא. בשיטה של דוד אנחנו לומדים תיבה חדשה כשיודעים למה היא מתחברת בהמשך.

על שיפור הטכניקה של יד ימין הוא אומר:

Right Hand Fingers"אתם יכולים לחשוב על הטכניקה  כעל חומה. אם הלבנים הראשונות הונחו לא כהלכה, הלבנים העליונות יהיו לא יציבות. תרגלו כל פעולה, פעולה פשוטה ביותר של פריטת אצבע אחת, תו אחד: פריטת I, אם הכל בסדר-נגנו I, M . ודאו שM עושה עבודה טובה.  נגנו שלושה צלילים, ארבע צלילים וחמישה צלילים. זה קל מאוד לנגן שני צלילים, אך חמישה צלילים באותה מהירות –זה לא קצת יותר קשה, זה הרבה יותר קשה."

"הבטיחו שהבסיס, יסודות הקיר שלכם הם מושלמים. חזרו אל יסודות הטכניקה כמעט כל יום למשך, נגיד, 20 דקות ועל תתחילו חימום עם יותר מדיי משימות קשות. למשל, סולם בעל שתי אוקטבות יכול לכלול חמש בעיות יסוד טכניות. אתם לא באמת מתכוונים לפתור את כל הבעיות בחימום. אתם אולי תצליחו לשפר את הזרימה, אבל לא ממש לפתור את הבעיות.  לכן אם, נגיד, אתם רוצים להיפטר מרעש נלווה שמייצרת אמה בעת פריטה, שהיא יותר רועשת משאר האצבעות כשמיתר מחליק לציפורן שלה (בגלל האורך השונה של האצבע, ואז גם הכיפוף החד שלה –מערכת), אתם תתאמנו על פריטת M,I , עד שהבעיה תיפטר. ותמצאו את הסיבה לרעש. דרך טובה לעשות זאת היא ליזום רעש כזה בעצמכם בכוונה".

 

כתבה זו פורסמה לראשונה 

באתר PLAYGUITAR

דוד בוליס 

ינואר 2023


אין עדיין תגובות למאמר - “טיפים - פעם ראשונה!”

הוסיפו תגובה

In reply to Some User

מוצרים נבחרים