טכניקה, תרגילים, טיפים

מזה חמש מאות שנה, מלואיס מילן, מויהואלה הספרדית, נגני גיטרה מובילים ומובילים פחות הוציאו ספרים ללימוד הכלי. מתודות הוראה ודרכים להתקדמות טכנית. ובעקר נגני תקופת הבום הגדול – ראשית המאה ה-19. אגואדו הוציא, וקרקסי הוציא, וסור, ולנייני, וג'וליאני, ומולינו, וקרולי, עוד רבים אחרים ששמותיהם נשכחו במהלך השנים. הכלי היה בשיא האופנה שלו, והוצאות לאור היו אחת מן הדרכים החשובות לפרנסה.

 

המדור הזה לא בנוי לפרסום מתודות שלמות לפיתוח טכניקה. כותב השורות האלה חושש שקוראיו יטרקו את מכסה המחשב, או יקליקו בעכבר ויעברו לצפייה בסדרת גיבורי-על או תוכנית בישול. לכן אהיה תמציתי ואציע כמה תרגילים קצרים אך מדויקים, להם נחשפתי במהלך השנים ובהם משתמש בהוראת גיטרה גם כיום.

והטיפ הראשון בא ממאסטרו טארגה, בכבודו ובעצמו. לצערנו אנו, טארגה לא הוציא ספר מתודי ללימוד הגיטרה, ולמרות זאת כולנו, כמו מאמינים אחרי משיח, הלכנו אחריו בתפיסתו את הנגינה באינסטרומנט הזה. תלמידיו, כמו שליחיו, הם אלה שהפיצו את תורתו ברבים.

ובכל זאת, ישנם כמה תרגילים טכניים שנותרו אחריו. כולם ביחד מסתכמים בחוברת לא גדולה. ואף שהיא לא גדולה –לא אוכל להציג אותה כאן. אציע רק שני תרגילים פרי מחשבתו.

ובכן, התרגיל הראשון:

20220727 175229 p0

זהו תרגיל לגאטו. בעליה. כמו כל תרגיל טכניקה, יש לבצע אותו באופן איכותי. זאת אומרת להתחיל לאט, עוצמת לגאטו שמניחה את הדעת, חלוקת זמן שווה. בלי עיכובים במעבר בין מיתר למיתר.

עוצמת לגאטו – לזכור שעוצמת הצליל לא תלויה בעוצמת הלחיצה שבעקבות המכה באצבע יד שמאל. אלא במהירות התנועה שלה. לשלוח אותה בבת אחת, כמו קפיץ שהשתחרר.

חלוקת זמן שווה – פרופ' ירושלמי אומר שמה שמאפיין את נגינת הלגאטו אצל התלמידים היא חלוקת זמן לא שוויונית. במקום ששני צלילים יתחלקו מבחינת הזמן חצי בחצי, הם מתחלקים שליש/שני שליש. ראו, הוזהרתם.

וכנגד, לגאטו בירידה. הפעם זו צביטה, ויש להקפיד לא לעבוד עם כל כף היד אלא רק עם האצבע הפורטת. ביד שמאל, כן?

20220727 175319 p0

 ברור שניתן וכדאי לבצע את התרגילים בכמה שיותר פוזיציות.

 

 

התרגיל הבא הוא של אחד מאותם המעטים שהיה תלמידו של טארגה. אמיליו פוחול. הוא כן הוציא ספר מתודי להוראת הגיטרה. מעמיק ורחב יריעה.

גם כאן אבחר רק אחד מהם:

20220727 174959 p0

תרגיל ליציבות יד שמאל, עצמאות פעולת האצבעות ותחזוקתן, ניקיון הנגינה.

לבצע בפוזיציה חמישית. חסימה קבועה על כל המיתרים. בהלוך האמה זזה מפסק שש לשבע. בחזור – הזרת מתשע לשמונה. לנגן נקי ומדויק.

מה שמשפיע על קושי התרגיל זה מרווח המהלך והמהירות. לכן אפשר בהמשך לנגן את התרגיל בפוזיציה 4,3. כמה שתחזיקו מעמד. ו/או תעלו מהירות.

והינה כל התרגיל ברצף אחד:

20220727 175114 p0

 

אוקיי. נראה לי שזה לא מספיק. הינה, קחו עוד אחד, התלמיד של טארגה עולה על רבו. תרגיל לגאטו מתקדם:

20220727 174753 p0

 

לסיכום:

 

אם כואב –מפסיקים. שום דבר טוב לא יקרה אם מנגנים למרות הכאב. ההיפך. הפסקה קטנה –וממשיכים.

וחוץ מזה אנחנו לא באמת מאמנים את האצבעות שלנו.

אלא את המוח.

 

 

דוד בוליס

יולי 2022


אין עדיין תגובות למאמר - “טכניקה, תרגילים, טיפים”

הוסיפו תגובה

In reply to Some User

מוצרים נבחרים