כנות

כנות היא הבסיס לקשר אמיתי. כנות הבצוע היא הבסיס לקשר אמיתי עם המאזין, עם הקהל, עם הנגן שמנגן איתך, והכי חשוב, קשר אמיתי עם עצמך. כיצד מגיעים לכנות, כיצד מעבירים אותה דרך הצלילים?

בדיוק כמו ששחקן נכנס לדמות, לומד אותה על כל ההבטים, יוצק עצמו לתוכה, ומתנהג דרכה. כך על הנגן ללמוד את הדף על כל היבטיו. לגשת לאט לאט, בסבלנות וביסודיות. כאשר החלטת ללמוד יצירה חדשה, התקרב אליה לבד. אל תרוץ לשמוע ביצועים שונים לפני שעשית איתה הכרות ביחידות. אם מעולם לא שמעת את היצירה, זהו יתרון גדול. הקדש לה זמן הכרות. הבט בדף היצירה מתחילתו: מהו שם הקטע? מי המלחין? אולי רשומה התקופה, אולי ישנה הקדשה... האם זהו עיבוד מכלי אחר, מי המעבד?, אל תדלג על פרטים. בדוק האם יש הוראות טמפו (מהירות) או הוראות לאופי נגינת הקטע. הבט במפתח, זהה את הסולם ואת המשקל.

אתה כבר ממש קרוב לרגע האמת, ללחיצת היד, תכף תאמר: נעים מאד...  אבל רגע, אל תפרוט עדיין! זהה על פי המבנה מהו המשפט הראשון, ברר האם המיקצב (הריתמוס: אורך הצלילים) של משפט זה ברור לך. תופף אותו לעצמך. אמור אותו עם שמות הצלילים ורק אם הצלחת, אתה יכול לפתוח את הדלת למפגש אם הצליל, ולומר: "נעים מאד..."

אתה מתחיל את המסע...נסה להרגיש, מה אומר לי המשפט הראשון? מה אני רוצה לומר דרכו? על מה אני כל כך מתלבט? הגדר מהו הרגש העוטף אותך, האם זו עצבות, או געגוע או שימחה? האם אלו כמה רגשות יחד, או אלי רגש שכלל אינו ניתן להגדרה במילים? התקדם, שאל וענה. היה עירני לצלילים, האם צליל מסוים הפתיע אותך? מהו רוצה לומר? מה תרצה לומר דרכו? התאם את אופן הביצוע להרגשתך, ע"י דינמיקה מתאימה (שינויי גוון, עוצמה, רובטו..).

מותר לך להתלבט ולשנות את דעתך עד שתגיע לגיבוש הדרך. עם הזמן יתכן שיעלה לך רעיון חדש שידרוש בדיקה מחודשת של הדרך...ויתכן שאחרי זמן תחזור לדרכך הישנה. כל עוד שתהיה כנה עם דרכך, תקרב יותר למאזין.

זכור,כל נגן שתשמע בהופעה או בדיסק, כבר עבר את התהליך הזה. ביצוע המבוסס על שמיעה וחיקוי מעביר את המקור בצורה עקיפה, ולא אותו. לכן, רק אחרי שפענחת את היצירה בעצמך וגבשת את דרך הבעתך, רק אז, גש והתעניין בביצועים של אחרים. יתכן אפילו שתגלה כי במקומות מסוימים חשבת בדיוק כמו נגן מפורסם, והנה אתה הגעת לכך בעצמך...

אנשים שונים זה מזה ולכן אין שני ביצועים זהים, אדם מרגיש שונה משעה לשעה וזו עוד סיבה לשני ביצועים שונים של אותו אדם, באותה יצירה.

כל אדם וכנותו, כל שעה ומצב רוחה...    גילוי היצירה הוא מסע הכרות של קשר חדש.


אין עדיין תגובות למאמר - “כנות”

הוסיפו תגובה

In reply to Some User

מוצרים נבחרים